Advies

Wat dacht je van stoppen met roken?

Tabak is de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaak in België. Elk jaar sterven 19.000 Belgen aan de gevolgen van hun rookgedrag.

Wat dacht je van stoppen met roken?

Waarom zou je stoppen?

Hart- en vaatziekten, kanker, chronisch obstructieve longziekte en een verhoogde vatbaarheid voor infecties zijn alvast enkele ernstige ziekten die veroorzaakt kunnen worden door roken. Daarnaast brengt roken ook nog talloze kleinere kwaaltjes met zich mee: snellere huidveroudering, vertraagde wondgenezing, bloedend tandvlees, gele tanden, ochtendhoest, kortademigheid, gevoeligheid voor infecties, een verminderde smaak- en reukzin, ... Het goede nieuws is dat 58% van de rokers wil stoppen met roken, en dat de meerderheid van hen deze verandering binnen het jaar wil doorvoeren.

Wanneer kan je best stoppen?

Er is geen ‘ideaal moment' om de sprong te wagen. Dat ideale moment verschilt immers van persoon tot persoon. Het belangrijkste is dat je voldoende tijd hebt genomen om je goed voor te bereiden, zodat je in alle rust van je verslaving af kunt komen.

Hoe stop je succesvol met roken?

Eerst en vooral moet je bekijken welke elementen in je leven je rookgewoonte in stand houden. Maak daarna een lijst van de zaken die je niet leuk vindt aan roken, zoals de geur die in je kleren blijft hangen, een slechte adem, gezondheidsproblemen, het slechte voorbeeld dat je je kinderen geeft, de kostprijs, ... En sluit af met een lijst van alle voordelen die je als niet-roker in je nieuwe leven zult hebben: een mooiere huid, geen schorre stem meer, geld besparen waarmee je dan op vakantie kan gaan, de sport kunnen beoefenen waarmee je moest stoppen, niet langer in weer en wind naar buiten moeten om te roken, ... Wedden dat deze oefening je motivatie zal vergroten, en dat hieraan denken je telkens zal ondersteunen wanneer je het even moeilijk hebt?

Bereid je goed voor en zorg dat je alle nodige informatie hebt voordat je stopt. Je apotheker, arts of een tabakoloog kan je trouwens ook tijdens het stopproces begeleiden. Een overzicht van erkende tabakologen vind je terug op de website www.tabakstop.be.

Vertel aan je vrienden, familie en collega’s dat je van plan bent om te stoppen met roken. Als ze zelf roken, vraag hen dan nadrukkelijk om jou geen sigaret meer aan te bieden. Stop eventueel samen met een vriend zodat je elkaar kunt steunen.

Alcohol en tabak zijn vaak twee handen op één buik. Je zal wel merken dat je gemakkelijker zin krijgt om te roken wanneer je een glaasje op hebt. Wees daar dus voor op je hoede en probeer je alcoholgebruik te matigen!

Nog een toffe tip: reken eens uit hoeveel je zal besparen door te stoppen met roken, en voorzie een beloning om jezelf gemotiveerd te houden.

Op sommige dagen zal je het moeilijker hebben dan op andere en kan je flink last hebben van ontwenningsverschijnselen. Dat is volstrekt normaal, je lichaam begint zich te 'herstellen'. Krijg je het echt te moeilijk, neem dan een orale nicotinevervanger en vergeet niet dat deze drang wellicht maar enkele minuten duurt. Maak op voorhand al een lijst van dingen die je kan doen om je gedachten te verzetten wanneer je zin hebt om te roken.

Bij je apotheker

In de apotheek zijn diverse hulpmiddelen beschikbaar: patches, kauwgom, zuigtabletten, mondsprays, inhalatoren, ... Er is een enorme keuze, je vindt vast wel een oplossing die bij je past!

Patches of pleisters zorgen ervoor dat je geen nicotinetekort en dus ontwenningsverschijnselen ervaart. Je kan je zo gemakkelijker concentreren op het veranderen van je gedrag en gewoonten. Patches bestaan in verschillende doseringen en de keuze hangt af van het aantal sigaretten dat je per dag rookt en je verslavingsniveau.

Om de plotse drang naar een sigaret op te vangen, bestaan er diverse orale vormen. Ze verschillen op het gebied van werkingssnelheid, smaak, dosering, ... Aan jou de keuze! Je kan ze gebruiken in combinatie met een patch als je beslist hebt om volledig te stoppen met tabak, of afgewisseld met sigaretten als je eerst wil minderen met roken.

Wat je ook kiest, de gouden regel is om de dosis van je nicotinevervanger niet te snel te verlagen. Dan loop je immers een groter risico om te hervallen! Als je bijvoorbeeld beslist om te beginnen met een patch van 21 mg, schakel dan pas ten vroegste 4 tot 6 weken later over naar een lagere dosis.

Er zijn ook geneesmiddelen verkrijgbaar op medisch voorschrift die je kunnen helpen bij rookstop, zoals Champix® of Zyban®. Praat erover met je huisarts.

Hoe kan je stoppen met roken zonder te verdikken?

Als je bang bent om bij te komen, stel dan op voorhand een gezond eetpatroon op en denk even na welke fysieke activiteit je graag zou doen. Bewegen is een prima afleidingsmanoeuvre, en je kunt meteen ook volop profiteren van de voordelen van stoppen met roken.

Bereid op voorhand wat gezonde snacks voor (wortel- of komkommerstaafjes, fruit, noten, ...) en ga vooral niet met een lege maag winkelen, dan kan je gemakkelijker aan al die verleidingen weerstaan! Nu het buiten kouder is, is het trouwens ideaal om te genieten van een heerlijk soepje met seizoensgroenten!

Drink veel water. Heb je er al eens aan gedacht water op smaak te brengen met schijfjes citroen of andere citrusvruchten, een takje rozemarijn of wat muntblaadjes?

Roken vermindert je smaak- en reukzin, dus het is niet meer dan logisch dat je eten plots beter smaakt wanneer je stopt met roken! Let er op dat je geen grotere porties neemt, maar neem goed de tijd om te proeven en voldoende te kauwen, zo krijg je ook sneller een verzadigd gevoel. Maak meteen van de gelegenheid gebruik om je zoutgebruik te verminderen en kies voor originele kruiden of specerijen!

Zo, klaar om aan je nieuwe leven te beginnen?