Advies

Vitamine D, de zonnevitamine !

Vitamine D is een onmisbaar vitamine waar heel wat Belgen een tekort aan hebben.

Vitamine D, de zonnevitamine !

Wat doet vitamine D?

Vitamine D is betrokken bij een aantal processen die essentieel zijn voor een goede gezondheid:

  • Het helpt om de spierkracht te verbeteren.
  • Het versterk het immuunsysteem.
  • Het helpt om ontstekingen te vermijden.
  • Het speelt een sleutelrol in de botopbouw: het zorgt ervoor dat er voldoende kalk in het bot wordt afgezet en maakt het zo sterker.
  • Intussen is ook voldoende aangetoond dat vitamine D een voorname rol speelt in het voorkomen van darmkanker, borst- en prostaatkanker.

Een tekort aan vitamine D wordt dan ook gelinkt aan vermoeidheid, verminderde weerstand en spierzwakte, maar ook aan serieuze gezondheidsproblemen zoals osteoporose, kanker, en depressie. Redenen genoeg om je voorraad vitamine D op peil te houden!

Hoe kom je aan vitamine D?

Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. De hoeveelheid vitamine D die in de huid wordt aangemaakt onder invloed van de zon is afhankelijk van de leeftijd, de hoeveelheid pigment in de huid en hoelang de huid is blootgesteld aan de zon. Uit verschillende studies blijkt dat een kwartier tot een halfuur in openlucht voldoende is voor de aanmaak van vitamine D.

Daarnaast zit vitamine D, zij het in beperkte mate, in dierlijke voedingsmiddelen, zoals vlees en zuivelproducten, en in vette vis, zoals paling, zalm en makreel.

Wie heeft extra vitamine D nodig?

Bepaalde bevolkingsgroepen zijn extra vatbaar voor een vitamine D tekort:

  • Jonge kinderen tot 4 jaar
  • Zwangere en borstvoedende vrouwen
  • Vrouwen na de menopauze
  • 70-plussers
  • Mensen die bijna geen blootstelling hebben aan zonlicht
  • Mensen met een donkere huidskleur

Zeker in de wintermaanden is het aangeraden om extra vitamine D in te nemen!