Spijsvertering

Ontdek hier enkele tips van je apotheker voor zorgeloze feesten.

De eindejaarsperiode is over het algemeen een periode waarin we meer eten en drinken dan gewoonlijk. Daarom geven we je graag enkele tips voor een goede spijsvertering:

Ontdek hier enkele tips van je apotheker voor zorgeloze feesten.

Eet voldoende vezels.

Aarzel niet om aan het einde van de maaltijd een stuk fruit te eten, geef de voorkeur aan volkoren producten (rijst, deegwaren, brood) en vul je bord voor de helft met groenten.

Drink voldoende water.

Vezels hebben water nodig om efficiënt te zijn. Drink daarom 1,5 tot 2 liter water per dag. Wissel eventueel af met een kruidenthee. Om de spijsvertering te bevorderen kies je best voor een thee op basis van gember, salie, pepermunt, citrus, venkel, citroenmelisse, artisjok of kamille.

Zeg ja tegen goede bacteriën.

Geef je darmflora een boost door het nemen van probiotica en verminder zo de kans op spijsverteringsproblemen en constipatie. Om de werking van probiotica of goede darmbacteriën te verbeteren, kan je prebiotica innemen. Deze vormen een bron van voeding voor de goede bacteriën in onze darm. Je vindt deze prebiotica ook in yoghurt, look, ajuin, asperges of prei of in een voedingssupplement. Vraag raad aan je apotheker om het gepaste supplement te kiezen.

Een magische smoothie voor je darmen.

Staat er ’s avonds een uitgebreide maaltijd gepland? Begin je dag met een smoothie op basis van rode biet samen met gember, komkommer, aardbei en selder en bereid zo je lichaam voor. 

Bewegen om je lichaam te helpen.

Na afloop van een stevige maaltijd kan je lichaam alle hulp gebruiken om goed te blijven functioneren. Extra bewegen kan hiervoor wonderen doen. Vermijd overdaad om blessures te voorkomen. Kies bijvoorbeeld voor yoga waarbij bepaalde houdingen de stoelgang bevorderen of symptomen van een mogelijke ontsteking verminderen.