Advies

Pijnvrij, elke maand opnieuw!

Pijn in de onderbuik, hoofdpijn, snel geïrriteerd zijn,... elke vrouw heeft er maandelijks in meer of mindere mate last van. Dysmenorroe of pijnlijke maandstonden duidt op pijn vlak voor en tijdens de menstruatie.

Pijnvrij, elke maand opnieuw!

Wat is het?

Pijn in de onderbuik, hoofdpijn, snel geïrriteerd zijn,... elke vrouw heeft er maandelijks in meer of mindere mate last van. Dysmenorroe of pijnlijke maandstonden duidt op pijn vlak voor en tijdens de menstruatie. Meestal gaat het om steken en krampen in de onderbuik. Vaak trekt de pijn door naar de rug of de benen. De pijn kan 24u voor het doorbreken van de bloeding beginnen, is maximaal op de eerste dag van de maandstonden en kan 2 tot 3 dagen aanhouden. De pijn kan hevig zijn en gepaard gaan met andere klachten zoals rugpijn, diarree, misselijkheid, hoofdpijn, draaierigheid en nervositeit. We kunnen 2 types dysmenorroe onderscheiden die elk een andere behandeling hebben. Primaire dysmenorroe komen voor bij adolescenten naar aanleiding van de eerste maandstonden. Zijn de maandstonden pas pijnlijk na enkele jaren, dan spreken we van secundaire dysmenorroe en dan is het noodzakelijk de oorzaak van de pijn op te sporen. Het kan gaan om endometriose, een genitale infectie, buitenbaarmoederlijke zwangerschap, ovariële cystes, poliepen, ...

Wat kan ik eraan doen? Wat zijn de behandelingen?

Niet-steroïdale anti-inflammatoire middelen (NSAID) zoals bijvoorbeeld ibuprofen zijn aangewezen bij de behandeling van menstruatiepijn, omdat de pijn veroorzaakt wordt door een ontstekingsreactie in de baarmoeder. Ze verlichten de pijn in 80 tot 90% van de gevallen van dysmenorroe. Kies voor ibuprofen onder de vorm van lysinaat of arginaat. Dit werkt sneller. Start reeds met het nemen van dit geneesmiddel wanneer je de pijn voelt opkomen. Een krampstillend middel kan de overmatige samentrekkingen van de baarmoeder kalmeren en de pijn in de onderbuik verlichten. Al deze middelen verlichten enkel de symptomen, en vaak is dit ook voldoende. Heb je echter hevige pijn, en helpen de voorgestelde pijnstillers niet, dan kan het aangewezen zijn een contraceptieve pil te nemen.

Advies van uw apotheker (om de werkzaamheid te verbeteren, de tolerantie te verhogen,…)

Om de pijn te verlichten kan je je voeding aanpassen. Vermijd koffie, alcohol en energiedrankjes in de periode vlak voor je menstruatie. Verminder de hoeveelheid geraffineerde suikers in je voeding omdat deze de insulineproductie doen toenemen. Een overmaat aan insuline veroorzaakt de aanmaak van pro-inflammatoire prostaglandines die op hun beurt aan de basis liggen van de pijn. Eet niet teveel rood vlees. Het bevat een hoge hoeveelheid aan arachidonzuur. Dit is ook een bron van pro-inflammatoire prostaglandines. Om de aanmaak van de anti-inflammatoire stoffen te vergemakkelijken is een voeding rijk aan vitamine E, omega-3-vetzuren en magnesium aan te bevelen. Eet bijvoorbeeld regelmatig vette vissoorten zoals makreel, zalm, haring. Hou je er niet van dan kan je ook capsules nemen met omega-3-vetzuren. Neem 2 tot 3 keer per jaar een kuur. Een voeding rijk aan vitamines B zijn goed voor het zenuwstelsel. Omdat je tijdens je menstruatie vanzelf veel vocht ophoudt, matig je best het gebruik van zout.

Hoe kan ik het voorkomen? Wat zijn uitlokkende factoren?

Een goede nachtrust kan de fysieke ongemakken tijdens de menstruatieperiode verlichten. Heb je problemen om goed te slapen, dan kan melatonine een oplossing zijn. Probeer stress te vermijden. Het heeft een negatieve invloed op de mentruatiepijn. Beweeg voldoende, ook tijdens je maandstonden. Sport maakt lichaamseigen endorfines vrij die pijnstillend werken en de stress verminderen. Sporten is gezond!

Wat moet ik vermijden?

Constipatie werkt de krampen in de hand. Eet voldoende vezels of gebruik eventueel een licht laxativum om de constipatie tegen te gaan. Roken schaadt de gezondheid! Tabaksrook verslechtert tevens de pijn bij menstruatie. Probeer dus te stoppen met roken.

Complementaire producten

Er bestaan verschillende voedingssupplementen die gebruikt kunnen worden bij pijnlijke maandstonden. Ze bevatten vaak essentiële vetzuren zoals in teunisbloemolie, magnesium en vitamines B6 en E.

Polyonverzadigde vetzuren kunnen in een kuur van 3 maanden genomen worden, zelfs meerdere keren per jaar.

Er bestaan verschillende homeopatische remedies die kunnen helpen bij pijnlijke maandstonden. Ze verschillen naargelang de symptomen en het karakter van de persoon die ze inneemt. Heb je bijvoorbeeld veel bloedverlies en last van rugpijn dan is Actaea racemosa misschien ideaal voor jou. Heb je last van veel bloedverlies samen met krampen voor en tijdens je regels, kies dan voor Borax. Raadpleeg een homeopaat om het juiste middel voor jouw klachten te zoeken.

Nuttige accessoires

Een warme douche nemen, en nadien je in de zetel vlijen met een warmtekussen of warmwaterkruik op je buik, kan deugd doen. Een ontspannend bad nemen, al dan niet met essentiële oliën, is een alternatief.

Wanneer moet ik een arts raadplegen?

Treden de klachten plots en hevig op, zonder vroeger ooit last te hebben gehad van pijnlijke maandstonden, raadpleeg dan een arts. Blijven de klachten duren gedurende de gehele menstruatiecyclus, dan moet dit door een arts onderzocht worden.

Wanneer je de pijn niet onder controle krijgt met de zelfzorgmedicatie, vraag dan advies aan je huisarts.