Advies

Krik je weerstand op met probiotica!

‘Verbetert de weerstand’ is te lezen op meerdere multivitamines en voedingssupplementen. Met een goede weerstand wordt bedoeld het vermogen van ons lichaam om zich te weren tegen virussen, bacteriën en schimmels van buitenaf. Vanzelfsprekend spelen organen die in direct contact staan met de buitenwereld hierin een belangrijke rol. In eerste instantie zou je denken dat de huid de grootste speler is. Maar met een oppervlakte van ruim 200m², dit is zo groot als een tennisveld, spelen ook de darmen een cruciale rol in de verdediging tegen schadelijke invloeden van buitenaf.

Krik je weerstand op met probiotica!

De darmen en de darmflora

De darm is een lange tunnel waardoor de darminhoud zich richting de anus beweegt. De binnenkant van die tunnel, die in feite ‘in contact staat met de buitenwereld’, wordt het lumen genoemd. In dit lumen bevinden zich naast de darminhoud, vermengd met darmsappen en gal, een enorme hoeveelheid micro-organismen of darmbacteriën. Een gemiddelde menselijke darm herbergt niet minder dan 100.000 miljard bacteriën, tien keer meer dan dat we cellen in ons lichaam hebben. Deze microbiële flora of darmflora is van groot belang voor onze gezondheid. Ze staat in voor de voedselvertering en vormt ook een eerste barrière tegen virussen, bacteriën en andere ziekmakende stoffen. Zo helpen deze nuttige bacteriën bijvoorbeeld de darmwand sterker te maken en creëren ze een omgeving waarin indringers moeilijk kunnen overleven en groeien. Ze maken bijgevolg een belangrijk onderdeel uit van ons immuunsysteem. Om een goede darmwerking, en dus je weerstand, te bevorderen, kan je gebruik maken van een probioticum.

Probiotica en prebiotica

Probiotica worden door de Wereld Gezondheidsorganisatie gedefinieërd als levende kleine organismen die, wanneer je ze in voldoende hoeveelheden inneemt, een positieve uitwerking hebben op de onze gezondheid. Het zijn dus gunstige bacteriën die het evenwicht van onze darmflora kunnen herstellen. Je vindt ze onder andere terug in yoghurt, zuurkool, kaas, augurken, kefir, kombucha en miso.

Prebiotica zijn niet-verteerbare voedselcomponenten die de gunstigebacteriën die al in de darm aanwezig zijn doen groeien en hun activiteit bevorderen. Voorbeelden van prebiotica zijn lactulose, inuline en andere oligosacchariden in ui, look, banaan, tomaat, … Een combinatie van een probioticum en een prebioticum wordt een synbioticum genoemd.

Wil je tijdens de wintermaanden je weerstand opkrikken en je optimaal beschermen tegen verkoudheden? Probeer gezond en evenwichtig te eten, met voldoende vitamines en hou je darmflora optimaal door middel van probiotica.